Saját hardverboltokat nyit a Google – tudta meg a 9to5 Google belső forrásokra hivatkozva. A boltok egyelőre az Egyesült Államokban nyílnak, a tervek szerint az első nagyobb helyszínek már az év végére készen állnak majd az érdeklődők és vásárlók fogadására. A neve elhallgatását kérő forrás szerint az új boltokban a Nexus telefonok, a Chromebookok és az év során bemutatkozó egyéb termékek kapják a központi helyet – a Google-leányvállalat Motoroláról azonban meglepő módon egy szó sem esik.
A bolt a cég arca
Az Apple elnök-vezérigazgatója, Tim Cook mondta nemrég egy befektetői konferenciahíváson, hogy a fizikai üzletek kritikus fontosságúak egy-egy új termékkategória bevezetésekor, a leendő vásárlók itt kontrollált körülmények között, zavaró tényezőktől mentesen vehetik kezébe az új modelleket. “Nem hiszem, hogy közel ennyire sikeresek lettünk volna az iPaddel, ha nem lettek volna a boltjaink. [A bolthálózat] hihetetlen versenyelőnyt nyújt az Apple-nek. Mások már megtapasztalták, hogy nem könnyű leutánozni, mi pedig továbbra is őrülten fektetünk a boltokba. Az átlagos boltonkénti bevétel tavaly több mint 50 millió dollár volt” – mondta Cook.
Kioszk eddig is volt, mostantól egész bolt lesz
A saját boltok jelentősége egyre nagyobb, ahogy az okostelefonok és tabletek kilépnek a tech-orientált early adopter közegből és a legszélesebb rétegek mindennapjainak részévé válnak. Ezzel a szegmensváltással az eszközök iránti elvárások is módosulnak, a specifikációk helyett egyre inkább előtérbe kerül a design és a brand – pontosan úgy, ahogy egyéb divatmárkák esetében is. Ahogy a telefon minden funkcionalitása mellett egy drága divatkiegészítő funkcióját is egyre inkább ellátja, ez a trend csak erősödni fog. Kiváló példája ennek a londoni Regent Streeten található Apple-bolt, a Lacoste és a Ted Baker márkabolt között – a Bose audiotechnikai cég mellett az Apple az egyetlen, amely a tech-szektort képviseli a rangos utcában.
A személyes elektronika divatkiegészítő szerepe pedig egyre erősebb. Ahogy a márkás ruházat esetében, az okostelefonnal vagy tablettel szemben is egyre fontosabb elvárás, hogy a gyártó saját imázst alakítson ki, amelybe a fogyasztó “belevásárolja” magát. Ez az Apple esetében hosszú ideje ismert folyamat, fokozatosan azonban a többi gyártó is felismeri, hogy a nagy elektronikai szakboltok polcain ilyen imázst kialakítani lehetetlen, az egymás mellé felsorakoztatott termékek tucatjaihoz nem lehet életérzést párosítani.
A Microsoft is felismerte ezt a szituációt és fokozatosan Amerika-szerte boltokat nyitott. Ezek szerepe pontosan az, mint az Apple esetében – a Windows 8 és a Windows Phone 8 arcának lenni úgy, hogy a termékekkel a cég által kontrollált környezetben ismerkedhet meg a vásárló, így sokkal pozitívabb percepciója alakulhat ki róla. A boltok ráadásul fontos felületet jelentenek a partnerek számára is, a saját Surface modellek mellett az okostelefon-gyártók és PC-gyártók termékei közül is befogadja a Microsoft a legjobb, a rendszer bemutatására legérdemesebb modelleket.
A megoldás a saját bolt, amelynek összes arculati eleméről, a termékek elhelyezéséről, kiemeléséről a cég saját hatáskörben hozhat döntést. Ugyanígy a vásárlói élmény eleme az alkalmazottak megfelelő kiképzése, ami a felhasználókkal való kommunikáció egyik legfontosabb formája. Persze lehet ezt jól – és lehet rosszul is csinálni, utóbbira is számtalan jó példát lehet hozni. Kiragadott példa lehet a Sony Centerek hálózata, amelyek ugyan boltnak jók, de a japán gyártó által sugallni kívánt életérzésből vajmi keveset adnak vissza.
A Google Glass lehet a húzótermék
Az elképzelés szerint a Google-boltok az online Play Store hardveres kínálatával megegyező portfólióval rendelkeznek majd, de bemutatnak néhány egzotikus újdonságot, így Google X projektek között szereplő önjáró autókat és apró robothelikoptereket is. A boltok megnyitásának ötlete egyébként a Google Glass-hoz kapcsolódik, a cég vezetése szerint az “okos szemüveg” jó bemutatkozásához elengedhetetlen, hogy a vásárló megtapasztalja az élményt, mielőtt 500-1000 dollárt kiad érte.